Urząd m. st. Warszawy informuje:

Kampania Wiem, co jem



Spis treści

  1. Lista produktów spożywczych polecanych do sklepiku szkolnego
  2. Lista produktów, które warto wycofać z asortymentu sklepiku szkolnego
  3. Wymagania sanitarne dla stołówek szkolnych
  4. Publikacja „Sklepik szkolny”
  5. Co zapisać w umowie z ajentem
  6. Publikacja „Propozycje posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach”
  7. Publikacje IŻŻ: „Obiady szkolne”, „Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia”
  8. Badanie organizacji żywienia w warszawskich szkołach

  1. Lista produktów spożywczych polecanych do sklepiku szkolnego

    Produkty spożywcze w sklepiku szkolnym powinny być oferowane w małych, jednorazowych porcjach i opakowaniach. Jeżeli zachodzi taka potrzeba (np. w przypadku jogurtów, sałatek owocowych) powinny być również dołączane do nich sztućce jednorazowe.

    • PRODUKTY ŚNIADANIOWE
      • Kanapki – w różnych wersjach (zestawach):
        - pieczywo (razowe, pszenne, mieszane – chleb, bułki),
        - masło lub margaryny kubkowe,
        - wędliny chude (o wysokiej jakości), pieczone mięsa, suszone kiełbasy,
        - sery podpuszczkowe (żółte), twarogowe (białe), topione,
        - ryby np. ryba wędzona, pasta rybna,
        - jaja lub pasta jajeczna,
        - dodatek warzyw (np. sałata, kapusta pekińska, papryka, pomidor, ogórek).
      • Produkty mleczne:
        - sery i serki,
        - desery mleczne,
        - jogurty z dodatkiem musli (do jedzenia łyżeczką).
      • Bułki i bułeczki:
        - bez nadzienia,
        - z nadzieniem na słono (np. mięsnym, pieczarkowym),
        - z nadzieniem na słodko (np. serowym, owocowym).
    • NAPOJE
      • Naturalne wody mineralne i wody źródlane
      • Soki:
        - owocowe (zawierające tylko naturalnie występujące cukry),
        - warzywne (zawierające tylko naturalnie występujący sód),
        - owocowo-warzywne.
      • Napoje mleczne:
        - mleko (w małych opakowaniach przeznaczone do bezpośredniego spożycia),
        - mleka smakowe,
        - jogurty naturalne i owocowe,
        - kefiry,
        - maślanki naturalne i owocowe,
        - inne napoje mleczne.
    • PRZEKĄSKI
      - owoce świeże sezonowe (umyte i przygotowane do bezpośredniego spożycia) np. jabłka, gruszki, śliwki, winogrona, banany, brzoskwinie, morele, nektarynki itp.
      - owoce suszone – np. jabłka, banany, morele, śliwki, rodzynki (w małych opakowaniach),
      - musy owocowe,
      - warzywa świeże (przygotowane do bezpośredniego spożycia) np. marchewka, papryka, ogórek, rzodkiewka,
      - suchary smakowe,
      - orzeszki, migdały, nasiona (np. słonecznika, dyni – w małych opakowaniach, przeznaczone do bezpośredniego spożycia),
      - batony i ciasteczka zbożowe (zawierające ziarna zbóż, płatki, orzechy, migdały, owoce).

    Opracowanie:
    prof. dr hab. Anna Gronowska-Senger, dr hab. Jadwiga Hamułka
    Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie
    06.12.2006 r. Aktualizacja 10.10.2011 r.


  2. Lista produktów, które warto wycofać z asortymentu sklepiku szkolnego

    Sklepik szkolny, ze względu na swoje funkcje dotyczące uzupełniania potrzeb żywieniowych uczniów niezbędnych do ich prawidłowego rozwoju oraz funkcjonowania na terenie szkoły, jak również ze względu na kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych, nie powinien w swoim asortymencie uwzględniać takich produktów, jak:

    • żywność typu fast-food (np. pizze, hod-dogi, zupy instant – błyskawiczne),
    • słone przekąski węglowodanowo-tłuszczowe (np. chipsy ziemniacza¬ne, chrupki, słone paluszki, popcorn, prażynki, krakersy),
    • słodkie przekąski węglowodanowo-tłuszczowe (np. batony, wafle przekładane słodką masą, ciastka),
    • napoje owocowe z dodatkiem cukru, słodzików i barwników (gazowane i niegazowane),
    • napoje energetyzujące,
    • wody smakowe,
    • cukierki i inne słodycze z dodatkiem barwników sztucznych.

    Produkty typu fast-food oraz przekąski węglowodanowo-tłuszczowe, charakteryzujące się niską wartością odżywczą, dostarczają na ogół dużo energii w postaci cukrów prostych i dwucukrów (głównie sacharozy) oraz tłuszczów o niekorzystnym profilu kwasów tłuszczowych (tj. o dużej zwartości kwasów tłuszczowych nasyconych oraz izomerów trans). Produkty te nie zapewniają ponadto odpowiedniej ilości cennych składników odżywczych, jakimi są m.in. witaminy i składniki mineralne, błonnik pokarmowy oraz inne substancje biologicznie czynne, o działaniu prozdrowotnym, potrzebne do prawidłowego funkcjonowania, zwłaszcza młodego organizmu.

    Słodkie napoje (gazowane i niegazowane), wody smakowe, gumy do żucia, żelki są z kolei źródłem sacharozy, konserwantów, barwników, a niektóre również kwasu ortofosforowego i kofeiny. Napoje energetyzujące, oprócz cukru, zawierają dodatkowo substancje o działaniu pobudzającym, stymulujące pracę układu nerwowego, takie jak: kofeina, tauryna, guarana, karnityna, i inne, które wpływają niekorzystnie na młody rozwijający się organizm. Produkty te mają ponadto działanie uzależniające.

    Słodkie przekąski, ciasta/ciastka, słodycze oraz napoje słodzone cukrem nasilają wahania poziomu glukozy we krwi. Węglowodany, głównie proste zawarte w tych produktach, są bardzo szybko wchłaniane przez organizm, powodują szybki wzrost poziomu glukozy we krwi, na który organizm reaguje szybkim wyrzutem insuliny (hormonu wytwarzanego przez trzustkę), powodującym równie szybki jej spadek. Efektem tego są duże wahania stężenia glukozy we krwi i jednocześnie wzrost łaknienia, co dodatkowo nakręca tzw. „spiralę pustych kalorii”, czyli spożywania produktów o niskiej wartości odżywczej, a wysokiej wartości energetycznej. Powoduje to gorszą pracę mózgu i obniżenie percepcji i zdolności przyswajania wiedzy, co skutkuje gorszymi wynikami uczniów w nauce. Ponadto spożywane w nadmiarze cukry proste szybko wchłaniane przez organizm powodują wzrost wolnych cukrów we krwi, a niewykorzystane, jako źródło energii, zostają zamienione na kwasy tłuszczowe i odłożone w tkance tłuszczowej w postaci triglicerydów. Stąd też, spożywanie takich produktów w dużych ilościach, w długim okresie czasu może przyczyniać się do wzrostu masy ciała, a następnie nadwagi i otyłości, rozwoju próchnicy zębów, cukrzycy tupu II, chorób układu krążenia, niedoborów składników odżywczych, w tym na przykład żelaza, przyczyniając się do rozwoju anemii (niedokrwistości) oraz wielu innych schorzeń powstałych na tle wadliwego żywienia.

    Władze szkoły wspólnie z nauczycielami, rodzicami oraz specjalistami ds. żywienia i organizacjami (instytucjami) odpowiedzialnymi za promocje zdrowego stylu życia, powinny zapewnić uczniom możliwość wyboru i jedzenia na terenie szkoły prawidłowo skomponowanych zestawów śniadanio¬wych. W praktyce funkcję tę może spełniać sklepik szkolny oferujący zestawy śniadaniowe i napoje przygotowane zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia o wysokiej wartości odżywczej, jakości mikrobiologicznej, przygotowane ze świeżych surowców.

    Opracowanie:
    prof. dr hab. Anna Gronowska-Senger,
    dr hab. Jadwiga Hamułka,
    dr hab. Anna Kołłajtis-Dołowy
    Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie
    15.11.2011 r.


  3. Wymagania sanitarne dla stołówek szkolnych

    PRZEPISY PRAWA

    Stołówka szkolna lub przedszkolna prowadząca jakąkolwiek formę wyżywienia dla dzieci, staje się jednym z elementów sektora spożywczego i w tym zakresie podlega przepisom prawa żywnościowego, obowiązującym wszystkie przedsiębiorstwa tej branży.

    Obowiązujące akty prawne:

    • Ustawa z dn. 25 sierpnia 2006r o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2006r. nr 171, poz.1225 z póżn. zm)
    • Rozporządzenie (UE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str.1)
    • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie wzorów dokumentów dotyczących rejestracji i zatwierdzania zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność podlegających urzędowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2007 r. Nr 106 poz. 73)
    • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dn. 29 marca 2007r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz.U. z 2007r. nr 61,poz. 417)
    • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dn. 17 kwietnia 2007r w sprawie pobierania i przechowywania próbek żywności przez zakłady żywienia zbiorowego zamkniętego (DZ.U. z 9 maja 2007r. nr 80, poz. 545)
    • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dn. 2 lutego 2006r w sprawie badań do celów sanitarno- epidemiologicznych (Dz.U. z 2006r. nr 25, poz.191)
    • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dn. 10 lipca 2006r. w sprawie wykazu prac, przy wykonywaniu, których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby (Dz.U. z 2006r. nr133, poz.939)
    • Art. 59.1 Ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia: „Podmioty działające na rynku spożywczym są obowiązane przestrzegać w zakładach wymagań higienicznych określonych w rozporządzeniu 852/2004”
    • Rozporządzenie (UE) nr 852/2004
      - Określa zakres obowiązków i odpowiedzialność podmiotu i ma zastosowanie w odniesieniu do wszystkich etapów produkcji, przetwarzania i dystrybucji żywności.
      - Główną odpowiedzialność za bezpieczeństwo żywności nakłada na podmioty działające na rynku spożywczym.
      - Nakłada obowiązek zastosowanie procedur opartych na zasadach HACCP wraz z zastosowaniem dobrej praktyki higieny.
      - Zaleca korzystanie z wytycznych, jako ważnego instrumentu stanowiącego pomoc w zakresie zachowania zgodności z zasadami higieny żywności oraz ze stosowaniem zasad HACCP.
    • Zał. II do rozporządzenia (UE) nr 852/2004 określa wymagania sanitarne dla wszystkich przedsiębiorstw sektora spożywczego.

    NAJWAŻNIEJSZE ELEMENTY PODLEGAJĄCE KONTROLI SANITARNEJ

    Każda placówka oferująca wyżywienie jest zobowiązana do opracowania własnego zakładowego programu Dobrej Praktyki j Higienicznej i Produkcyjne (GHP i GMP).

    • Funkcjonalność pomieszczeń – ocena przyjętych w placówce rozwiązań, mających na celu unikanie wszelkich sytuacji, mogących doprowadzić do wtórnego zakażenia żywności, na skutek np. krzyżowania się dróg związanych ze „strefą czynności czystych” i strefę czynności brudnych”.
      Podstawowa zasada: Im mniej funkcjonalny układ pomieszczeń tym bardziej precyzyjne procedury systemowe.
    • Stan techniczno–sanitarny i higieniczno-porządkowy pomieszczeń magazynowych, kuchennych, oraz wyposażenia i sprzętu pomocniczego, stan pomieszczeń socjalnych
    • Postępowanie z produktami spożywczymi – dostarczanie i przechowywanie
      Produkty powinny pochodzić ze sprawdzonego i udokumentowanego źródła (zasada identyfikowalności produktów).
    • Należy:
      • zwracać uwagę na warunki higieniczne i zachowanie właściwej temperatury podczas transportu żywności, a także higienę osobistą dostawcy,
      • sprawdzać terminy przydatności do spożycia lub minimalnej trwałości, świadectwa jakości zdrowotnej, stan opakowań dostarczanej żywności,
      • zapewnić prawidłowe warunki przechowywania żywności – z zachowaniem odpowiednich parametrów temperatury i wilgotności w pomieszczeniach, zgodnie z zaleceniami producenta – zapisy,
      • zapewnić odpowiednią segregację poszczególnych rodzajów żywności w pomieszczeniach magazynowych i urządzeniach chłodniczych – izolować produkty surowe, wymagające mycia, gotowania bądź innych zabiegów, od produktów już ugotowanych lub przygotowanych na surowo do spożycia,
      • kontrolować terminy przydatności do spożycia produktów magazynowanych. Produkty w dużych opakowaniach, które będą zużywane sukcesywnie, przez dłuższy okres czasu, należy oznakować datą otwarcia opakowania.,
      • nie zamrażać produktów świeżych.
    • Sposób prowadzenia i higiena procesów technologicznych i porcjowania posiłków
    • Przechowywanie próbek pokarmowych
      Próbka pokarmowa powinna być pobrana w odpowiedniej ilości, umieszczona w sterylnym, przeznaczonym do tego celu pojemniczku – odpowiednio oznakowanym (trwały opis zawierający datę i godzina przygotowania próbki, posiłek, z którego próbka pochodzi, podpis osoby odpowiedzialnej za jej przygotowanie) oraz przechowywana - pod nadzorem kierującego zakładem, w sposób wykluczający powstanie wtórnego ich zanieczyszczenia.
    • Zopatrzenie w wodę o właściwej jakości
      Częstotliwość badania wody określa zakład w procedurach kontroli wewnętrznej zakładu stosownie do istniejącego zagrożenia.
    • Jakość zdrowotna posiłków oferowanych w placówce
      Ocenie podlega sposób prowadzenia dokumentacji żywieniowej a także jadłospisy pod kątem przestrzegania zasad racjonalnego żywienia, częstotliwości podawania posiłków, doboru produktów spożywczych oraz technik kulinarnych, które powinny być dostosowane do wieku grupy żywionych.
    • Higiena personelu kuchni
      • Osoby zatrudnione przy przyrządzaniu i porcjowaniu posiłków powinny:
      • wykazać aktualność badań do celów sanitarno-epidemiologicznych,
      • stosować właściwą odzież ochronną,
      • przestrzegać zasad higieny osobistej.
    • Szkolenia pracowników
      Najważniejszym warunkiem osiągnięcia podstawowego celu, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa i wysokiej jakością zdrowotnej posiłków, jest dobre przygotowanie i świadome działania personelu, posiadającego niezbędną wiedzę.
      Dlatego dyrektor placówki powinien zapewnić pracownikom szkolenia z dziedziny stosowania zasad higieny oraz systematycznie organizować szkolenia wewnętrzne, dostosowane w swej treści do konkretnych stanowisk pracy a także kontrolować znajomość i stosowanie zasad higieny.
      Oprócz rozpoznania istniejących zagrożeń oraz zastosowania skutecznych sposobów zapobiegania ich powstawaniu, konieczne jest także eliminowanie wszystkich przypadkowych zdarzeń, które mogą w konsekwencji doprowadzić do ujemnych skutków dla zdrowia dzieci.
    • Realizacja założeń systemu HACCP
      Opracowanie w placówce własnego systemu opartego na zasadach HACCP, musi być poprzedzone wdrożeniem programu warunków wstępnych, czyli zasad GHP i GMP.
      Odpowiedzialność za zorganizowanie, wdrożenie i koordynuję zakładowego programu bezpieczeństwa żywności w przedszkolu, opartego o zasady GHP, i GMP oraz systemu HACCP, spoczywa na dyrektorze placówki.
      W stołówce szkolnej lub przedszkolnej zakres tego programu powinien obejmować szczegółową identyfikację zagrożeń, mogących powstać w ciągu całego procesu przechowywania, przygotowania i wydawania posiłków oraz opracowanie systemu ich eliminowania.

    PODSTAWOWE DOKUMENTY DO OKAZANIA PODCZAS KONTROLI SANITARNEJ

    • Dokumentacja obiektu – plan pomieszczeń.
    • Instrukcje dotycząca procesów mycia i dezynfekcji: powierzchni roboczych, naczyń kuchennych i stołowych, sprzętu i rąk personelu.
    • Sposób i częstotliwość usuwania odpadów i ścieków.
    • Wyniki badania wody.
    • Sposoby prowadzenia kontroli szkodników i insektów.
    • Poświadczenie odpowiedniego stanu zdrowia personelu - książeczki badań dla celów sanitarno-epidemiologicznych.
    • Rejestr szkoleń wewnętrznych lub zewnętrznych, odbytych przez pracowników zewnętrznych z zakresu GHP, GMP i zasad systemu HACCP.
    • Dokumentacja z przyjęcia surowców z możliwością zidentyfikowania dostawcy – faktury.
    • Zapisy dotyczące monitorowania temperatur w urządzeniach chłodniczych i pomieszczeniach magazynowych (również pomiar wilgotności).
    • Dzienne raporty żywieniowe.

    ŻYWIENIE CATERINGOWE

    W przypadku żywienia cateringowego, należy zwrócić uwagę na to, czy firma dostarczająca posiłki:

    • dopełniła obowiązku zatwierdzenia i rejestracji przez PIS i spełnia wymagania sanitarno-higieniczne podczas produkcji oraz czy zachowane są właściwe warunki transportu,
    • uwzględnia specyfikę żywienia przeznaczonego dla dzieci pod względem wartości odżywczej, odpowiednio dobranych produktów. Zakład, który dostarcza obiady, zwłaszcza do przedszkola powinien specjalizować się w żywieniu dzieci.

    Wymagania dla zakładu korzystającego z cateringu:

    • właściwy sposób porcjowania posiłków z zachowaniem właściwej ich temperatury,
    • higieniczne zmywanie naczyń stołowych z wyparzaniem.

    INNE FORMY WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2008r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposób ich działania (Dz. U. Nr 7 z 2008r. ,poz. 38) Zmiana z dn. 13.06.2008r. (Dz. U. 2008.104.667)

    W przypadkach uzasadnionych warunków demograficznych i geograficznych rada gminy może uzupełnić sieć publicznych przeszkoli o „inne formy” wychowania przedszkolnego:

    • zespoły wychowania przedszkolnego, w których zajęcia są prowadzone w niektóre dni tygodnia,
    • punkty przedszkolne, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

    Zajęcia w ww. formach mogą być prowadzone w grupach liczących od 3 do 25 dzieci.
    Minimalny dzienny wymiar godzin, podczas których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego wynosi 3 godziny zajęć wychowania przedszkolnego.
    Minimalny tygodniowy wymiar godzin – 12 godzin.

    Zajęcia mogą się odbywać w lokalu zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci, a także wyposażonym w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

    Warunkiem utworzenia zespołu lub punktu jest uzyskanie przez organ prowadzący pozytywnych opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej o zapewnieniu w lokalu, w którym mają być prowadzone zajęcia w ramach zespołu lub punktu - bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci.

    Dożywianie w zespołach i punktach przedszkolnych

    Wymagania dla placówek oferujących wyżywienie, określane są proporcjonalnie do ryzyka wystąpienia zagrożenia. Obiekty takie należy traktować jak zakład żywienia zbiorowego zamkniętego lub zakład z żywieniem cateringowym), do którego stosują się przepisy: Rozporządzenie (UE) 852/2004 i Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia wraz z aktami wykonawczymi.

    Wymagania uzależnione są od czasu prowadzonych zajęć dla dzieci oraz możliwości lokalowych obiektu:

    • w przypadku zajęć trwających 3-5 godzin dziennie – zapewnić napoje i/lub II śniadania (podwieczorku) i stworzyć warunki do ich spożycia. Podając napoje ciepłe na miejscu - wydzielić aneks kuchenny.

    Wyposażenie: umywalka oraz środki do mycia rąk i ich osuszania, zlew z bieżącą ciepłą i zimną wodą, czajnik elektryczny, szafka do przechowywanie produktów, kubków oraz drobnego sprzętu, lodówka, zmywarka do naczyń (należy zapewnić możliwość termicznej dezynfekcji naczyń) i kosz na odpady:

    • w przypadku zajęć trwających ponad 5 godzin – wskazane zapewnienie ciepłego posiłku (przygotowany na miejscu lub catering).

    SKLEPIKI SZKOLNE

    Produkty sprzedawane w sklepiku szkolnym powinny być przygotowywane do spożycia w sposób higieniczny i właściwie zabezpieczone przed wtórnym zanieczyszczeniem.

    Kanapki mogą być spożywane jedynie w dniu ich przygotowania.

    Czas przechowywania kanapek poza urządzeniem chłodniczym należy ograniczyć do niezbędnego minimum.

    W przypadku:

    • gdy szkoła udostępni na ten cel pomieszczenia własnego zaplecza kuchennego, osoba prowadząca sklepik szkolny może przebywać na terenie kuchni jedynie po spełnieniu wymagań określonych dla personelu kuchennego. Kanapki po przygotowaniu w kuchni i zabezpieczeniu przed zanieczyszczeniem (jednostkowo w foli spożywczej lub na półmisku okrytym folią), mogą być sprzedawane w sklepiku podczas najbliższej przerwy,
    • braku możliwości korzystania z pomieszczeń i wyposażenia kuchni szkolnej, konieczne jest zapewnienie dodatkowego zaplecza sklepiku szkolnego, odpowiednio wyposażonego, które będzie spełniało wymagania higieniczne dla pomieszczeń żywnościowych (zał. II rozporządzenia (UE) 852/2004).

    Sprzedaż w sklepiku żywności nieopakowanej jednostkowo, może odbywać się jedynie pod warunkiem:

    • zapewnienia dostępu do wody – umywalka do mycia rąk,
    • spełnienia wymagań określonych dla personelu kuchennego.

    W przypadku sprzedaży żywności wymagającej chłodniczych warunków przechowywania, istnieje konieczność zainstalowania lodówki.

    Materiał informacyjny na konferencję „Znaczenie organizacji prawidłowego żywienia dzieci w placówkach oświatowych” organizowaną 9 czerwca 2009 r. w ramach kampanii społecznej „Wiem, co jem”.
    Anna Smolarz WSSE w Warszawie

  4. Publikacja „Sklepik szkolny”

    Publikacja jest kompendium wiedzy na temat ram formalnoprawnych działalności sklepiku szkolnego (wymogów sanitarnych, handlowych i prawnych) – czyli wskazań czego trzeba przestrzegać prowadząc sklepik. Omawia cele działalności sklepiku w szkole oraz relacje sklepiku ze szkołą, rodzicami i uczniami. Broszura zawiera również następujące opracowania:

    • listę produktów, które warto wycofać z asortymentu sklepiku szkolnego,
    • listę produktów spożywczych polecanych do sklepiku szkolnego,
    • listę minimalnych wymagań dotyczących żywienia w szkole,
    • propozycję zapisu do statutu szkolnego w zakresie organizacji żywienia,
    • wzór umowy z ajentem sklepiku,
    • plakat edukacyjny „Uczeń konsument” dotyczący praw uczniów, jako konsumentów.

    Adresatami opracowania są dyrektorzy szkół, rodzice, osoby prowadzące sklepik szkolny oraz przedstawiciele samorządu odpowiedzialni za organizację żywienia w placówkach oświatowych.

    15.11.2011 r.

  5. Co zapisać w umowie z ajentem

    Drodzy rodzice i dyrektorzy szkół. Poniżej podajemy dwie formy klauzul do umów z ajentami szkolnych sklepików. Jeśli zdecydujecie się którąś wykorzystać, zachowacie wpływ na asortyment produktów sprzedawanych uczniom.

    Każda z tych propozycji ma swoje plusy i minusy. Propozycja A jest o tyle wygodna, że z góry określa, co można, a czego nie można sprzedawać. Niebezpieczeństwo związane jest z tym, że zawsze może znaleźć się ktoś, kto stwierdzi, że mamy w ten sposób do czynienia z cenzurą lub jakąś formą ograniczenia wolności obywatelskich.

    Propozycja B wymaga z kolei sprawowania przez wyznaczone osoby stałego nadzoru nad tym, co sprzedawane jest w szkolnym sklepiku.

    Propozycja A

    1. Z uwagi na fakt, iż podstawową grupą klientów Najemcy w lokalu użytkowym, stanowiącym przedmiot niniejszej umowy, są dzieci, Najemca zobowiązuje się nie oferować w tymże lokalu użytkowym osobom trzecim (klientom) do sprzedaży lub używania, towarów opisanych w załączniku nr __ do niniejszej umowy. Do zmiany załącznika nr __ do niniejszej umowy wystarczające jest złożenie odpowiedniego oświadczenia na piśmie przez Wynajmującego. Zmiana obowiązuje od dnia następującego po dniu złożenia oświadczenia.
    2. W przypadku naruszenia przez Najemcę obowiązku, o którym mowa w ust. 1, Wynajmującemu przysługuje prawo rozwiązania stosunku najmu bez zachowania terminów wypowiedzenia, jeżeli Najemca nie wycofa ze swojej oferty towaru w terminie 24 godzin od chwili złożenia odpowiedniego żądania przez Wynajmującego. W przypadku, gdy do naruszenia przez Najemcę obowiązku, o który mowa w ust. 1, dojdzie po raz drugi lub każdy następny, Wynajmującemu przysługuje prawo rozwiązania stosunku najmu bez zachowania terminów wypowiedzenia bez konieczności wzywania Najemcy do wycofania towaru z oferty.

    Propozycja B

    1. Z uwagi na fakt, iż podstawową grupą klientów Najemcy w lokalu użytkowym, stanowiącym przedmiot niniejszej umowy, są dzieci, Najemca ma obowiązek wycofania ze swojej oferty w lokalu użytkowym, stanowiącym przedmiot niniejszej umowy, każdego towaru, co do którego Wynajmujący zgłosi takie żądanie motywując je tym, iż dany towar nie powinien być oferowany dzieciom.
    2. W przypadku nie wycofania przez Najemcę towaru w terminie 24 godzin od chwili złożenia odpowiedniego żądania przez Wynajmującego Wynajmującemu przysługuje prawo rozwiązania stosunku najmu bez zachowania terminów wypowiedzenia.

    Opracowanie: mec Adam Osiński
    06.12.2006 r.

  6. Publikacja „Propozycje posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach”

    Opracowanie zawiera propozycje 60 zestawów jadłospisów składających się z trzech posiłków (śniadanie, obiad, podwieczorek) zalecanych w warszawskich przedszkolach.

    Jadłospisy zostały podzielone na dwa sezony: jesienno-zimowy i wiosenno-letni, przede wszystkim z uwagi na różną dostępność produktów na rynku w wyżej wymienionych porach roku. W związku z tym, w sezonie jesienno-zimowym przeważają propozycje posiłków zawierających więcej sezonowych warzyw i owoców, a także produktów mrożonych, które mogą być wykorzystywane zwłaszcza w zimie. Ponadto propozycje podwieczorków w sezonie jesienno-zimowym to w dużej mierze posiłki ciepłe, bazujące głównie na różnorodnych produktach i przetworach zbożowych z dodatkiem sezonowych owoców lub warzyw, natomiast w sezonie wiosenno-letnim mają charakter przede wszystkim zimnych deserów, z większym udziałem dostępnych owoców krajowych.

    Przekazując Państwu to opracowanie, mamy nadzieję, że będzie ono inspiracją i pomoże w planowaniu racjonalnych posiłków dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

  7. Publikacje IŻŻ: „Obiady szkolne”, „Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia”

    Opracowanie niniejszych monografii zostało sfinansowane ze środków publicznych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia w ramach Narodowego Programu Zapobiegania Nadwadze i Otyłości oraz Przewlekłym Chorobom Niezakaźnym poprzez Poprawę Żywienia i Aktywności Fizycznej na lata 2007–2011 (POL-HEALTH).

  8. Badanie organizacji żywienia w warszawskich szkołach

    Jednym z działań podejmowanych w kampanii jest badanie organizacji żywienia w warszawskich szkołach. Celem badania jest poznanie sposobów organizacji żywienia w szkołach, potrzeb w tym zakresie oraz działań na rzecz upowszechniania wiedzy o prawidłowym żywieniu i aktywności fizycznej. W latach 2009 i 2009 badanie przeprowadzaliśmy w szkołach podstawowych techniką ankiety internetowej. W maju i czerwcu 2011 r. na mocy porozumienia o współpracy z Wydziałem Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie studenci zebrali dane za pomocą wywiadu bezpośredniego z większości warszawskich szkół podstawowych i gimnazjów.

    Marta Widz
    28.08 2009 r. Aktualizacja 30.06 2011 r.

© Urząd m.st. WarszawyUrząd m. st. Warszawy  |  kontakt z webmasterem Webmaster