Wiem co jem

Wiem co jem

Piramida żywienia "Wiem, co jem"

opublikowano: 2017-11-15 15:50, ext.wgalwa

Materiał edukacyjny m.st. Warszawy opracowany na podstawie publikacji IŻŻ, 2017 r.Wydawca miasto stołeczne Warszawa.

Ilustracja na stronie WiemCoJem

Piramida żywienia „Wiem, co jem”  skierowana  jest do dzieci i młodzieży. Przedstawia ona w sposób graficzny ideę zdrowego stylu życia, której realizacja sprzyja prawidłowemu wzrastaniu i dojrzewaniu, sprawności fizycznej oraz zdolności do nauki, przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka rozwoju chorób dietozależnych w przyszłości np. otyłości, chorób układu krążenia, cukrzycy.

Poszczególne piętra piramidy wskazują odpowiednie proporcje grup produktów spożywczych jakie powinny być uwzględnione w codziennym planowaniu jadłospisów. Im wyższe piętro piramidy tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.

  1. Warzywa i owoce znajdujące się na drugim piętrze piramidy powinny być elementem każdego posiłku i być jedzone w największej ilości spośród innych przedstawionych grup.
  2. Elementem każdego posiłku powinna być jedna porcja produktów zbożowych, najlepiej pełnoziarnistych takich jak: pieczywo, kasze, makrony czy ryż.
  3. Ważną składową codziennego jadłospisu są także produkty dostarczające białka, których jedna porcja powinna się znaleźć w każdym posiłku. Należą do nich mleko i produkty mleczne (np. jogurty, kefiry, sery), jak również produkty mięsne, w tym ryby, jaja oraz nasiona roślin strączkowych.
  4. Ostatnie piętro przedstawia grupę produktów będących dobrym źródłem tłuszczy w tym niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, do której należą oleje roślinne, masło, orzechy oraz nasiona oleiste. Produkty te powinny być spożywane w najmniejszej ilości w porównaniu do innych wymienionych grup żywności ze względu na swoją wysoką gęstość energetyczną.

Mając na uwadze zalecenia dotyczące urozmaicenia jak również ograniczenia cukrów dodanych i soli w codziennych jadłospisach dzieci i młodzieży, należy wybierać produkty różnorodne, jak najbardziej naturalne oraz jak najmniej przetworzone. Zamiast dosalania potraw warto zastosować dodatek naturalnych ziół, który korzystnie wpłynie na ich smak oraz aromat.

Pliki do pobrania

  1. 1.

    (plik: Piramida_net.jpg, rozmiar pliku: 49.76 KB)
    Pobierz